حجتالاسلام والمسلمین قمی گفت: جوانان انقلابی و دوستداران انقلاب اسلامی در دنیا با مشاهده بایکوت شدید نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، از طریق شبکههای اجتماعی فضای بایکوت را شکسته و این نامه را به مخاطبان رساندند.
حجتالاسلام والمسلمین محسن قمی، مسئولیتهایی همچون عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو مجمع جهانی اهل بیت (ع)، عضو هیئت نظارت بر مطبوعات، استاد حوزه و دانشگاه و … را برعهده دارد. وی که پیش از حجتالاسلام والمسلمین محمدیان، ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها را نیز برعهده داشت، سعی دارد کمتر در رسانهها حاضر شود و بیش و پیش از هر اقدام دیگری، به اجرای ماموریتهای خود در حوزههای مختلف بپردازد. “تسنیم” پیرو نامه مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، به سراغ این عضو شاخص شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته است تا به انعکاس تحلیل وی از محتوا، علت و انگیزه صدور و همچنین میزان بازتاب این نامه در بین جوانان در اروپا و آمریکای شمالی بپردازد.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر قمی در پاسخ به این سوال که علت صدور نامه رهبر معظم انقلاب چه بود و چرا خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی نوشته شده است، اظهار داشت: این نامه در شرایطی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی صادر شد که ما شاهد رشد منفی گرایش مردم غرب نسبت به نظام سلطه کنونی جهانی هستیم. به عنوان مثال در جنگ۵۱ روزه غزه، تظاهرات و اجتماعات مختلفی در شهرهای گوناگون اروپا و آمریکا انجام شد که تعداد شرکتکنندگان در آنان که علیه صهیونیسم بودند – در حقیقت علیه هسته مرکزی سلطه جهانی – حدود ۲۵میلیون نفر برآورد شده است که این نشان می دهد در لایههای زیرین جامعه اروپایی، حوادث جدی در حال وقوع و تحقق دادن است و جامعه اروپایی و آمریکایی به دو قطب تقسیم میشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: از سوی دیگر رشد مسلمانان در جهان به ویژه در اروپا و آمریکا افزایش چشمگیری داشته است که این رشد صرفاً ناشی از کثرت تولد مسلمانان نیست، حتی ناشی از ازدواج مسلمانان با غیر مسلمانان هم نیست، بلکه ناشی از یک نوع گرایش عمومی به اسلام است که ما در دهههای اخیر شاهد بوده و هستیم و بومیان انگلیس، فرانسه، هلند، بلژیک و سایر کشورها به اسلام گرایش خاصی پیدا کردهاند.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر قمی با اشاره به آمارهای منتشر شده در خصوص گرایش بومیان انگلیس به اسلام اظهار داشت: طبق برخی از آمارهایی که در این زمینه ارائه شده، در طول ۱۰ سال گذشته فقط در انگلیس ، ۱۰۰ هزار نفر از بومیان، مسلمان شدهاند و این میزان گرایش به اسلام می تواند منافع نظام سلطه را از جهت تسلطی که بر منابع مختلف اقتصادی، نظامی، فرهنگی و فناوری در سطح جهان دارند، تهدید نماید.
عضو هیئت نظارت بر مطبوعات با اشاره به بیعدالتیهایی که در دنیای امروز از سوی نظام سلطه صورت میگیرد، گفت: در عرصه سیاسی، حق وتو، یک بیعدالتی کامل است. اگر حدود۲۰۰ کشوری که عضو سازمان ملل هستند و نمایندگانشان را به شورای امنیت میفرستند، همه یک نظر را داشته باشند و یکی از دولتهای عضو شورای امنیت که دارای حق وتو است، نظر دیگری داشته باشد، نظر یک دولت بر تمام نظراتی که بقیه دولت ها داشته اند ، غلبه میکند و البته در تاریخ شورای امنیت، بیشترین بهرهگیری از حق وتو نیز توسط آمریکا و آن هم به نفع صهیونیستها صورت گرفته است.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر قمی گفت: به همین دلیل و با توجه به موارد فوق، شرایط جهانی صدور نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی ( مدظله العالی ) بود، اما یک عامل شتابزا نیز در صدر این نامه به چشم میخورد که همانا مسئله اسلامستیزی است که در غرب شکل گرفته است.
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه من مایلم که از واژه “اسلامستیزی” به جای “اسلام هراسی” استفاده کنم، تصریح کرد: جالب اینجاست این مسائل را هنگامی که در بحث یهودیت مطرح میکنند، آن را به نام یهودیهراسی نمیدانند بلکه یهودیستیزی عنوان میکنند که در واقع نوعی مظلومیت را نشان میدهد اما در خصوص مسئله اسلام، اسلام هراسی را مطرح میکنندکه این مسئله از سال ۲۰۰۱ در ابعاد مختلف نشان داده شد.
وی افزود: بحث سلمان رشدی که قبلاً وجود داشت، برجهای دوقلو، کاریکاتورهای دانمارکی، فیلم فتنه و … دیگر حوادث به صورت سلسله وار ادامه پیدا کرد تا اینکه به مسئله شارلی ابدو در فرانسه رسید و حادثهای در آنجا رخ داد که طی آن ۱۲ نفر کشته شدند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رسانههای غربی به فضایی دامن زدند تا اینگونه القاء کنند که اسلام دشمن شماره یک غرب است، تصریح کرد: حتی در این حوزه نهضتهایی وجود دارد که میتوانیم آنها را به نهضتهای نازیست تشبیه کنیم، مانند نهضت پگیدان در آلمان که رسماً مبارزه با اسلام را آغاز و در بعضی از کشورهای دیگر مانند هلند که سعی کردند اسلامستیزی را به بهانه حادثه شارلو به اوج خود برسانند.
وی افزود: من فکر میکنم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان یک رهبر اسلامی، احساس تکلیف کردهاند که در این فضای کاذبی که توسط رسانههای غربی دامن زده میشود باید کاری انجام شود که در این اقدام ، طبعاً نمیتوانست مخاطبانش سیاستمداران باشند یا پیران و کهنسالان باشند، بلکه معظم له مخاطبان خودشان را جوانان انتخاب کرده و نامه را ارسال کردهاند که می توان به دلایل این انتخاب هم اشاره کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی دیگری از این مصاحبه در مورد شباهتهای نامه امام (ره) و نامه رهبر معظم انقلاب گفت: یک شباهت در هر دو نامه این که هر دو تاثیرگذارند. در آن نامه دیدیم که تأثیر خودش را در فروپاشی نظام سوسیالیستی و کمونیستی بر جای گذارد و فلسفه مارکسیسم را زیر سئوال برد و این نامه که نظام و شرایط حاکم بر جوامع لیبرال را مورد چالش قرار داد.
وی افزود: شباهت دیگر هر دو نامه، دعوت به آزاداندیشی و تفکر آزاد است. امام (ره) به گورباچف پیام دادند نخبگان و هوشمندان خود را بفرستید تا بیایند و از ظرایف معارف اسلامی بهره مند شوند.
عضو خبرگان رهبری با بیان این که نامه امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تفاوتهایی نیز دارند به بررسی این تفاوتها پرداخت و اظهار داشت: نامه حضرت امام (ره) خطاب به سیاستمداری به نام گورباچف بود. آن زمان شاید در لایههای عمومی جوامع غیراسلامی این زمینه وجود نداشت که امام (ره) تودهها و جوانان را مورد خطاب قرار دهند اما اکنون شرایط فرق میکند و به دنبال همان نامه و تأثیرات دیگر میتوان تودهها و جوانان را مخاطب قرار داد، چرا که شرایط متفاوتی بر جامعه حاکم شده است.
عضو هیئت نظارت بر مطبوعات افزود: بحث فقط این نیست که نخبگان مسائل را بفهمند، امروزه تودههای مردم مسئله را درک میکنند؛ خستگی و دلسردی از نظام سلطه، زمینه گرایش آنان به معنویت و معارف والا را فراهم کرده و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این فضا ، این نامه را صادر کردند و از جوانان خواستند که خودشان را از سلطه رسانهای غرب آزاد کنند و به خودشان اجازه مراجعه مستقیم به منابع را بدهند و اسلام را آن گونه که هست درک کنند.
وی با تأکید بر این که رساندن یک پیام به جوانان غربی کار آسانی نیست، تصریح کرد: دلیلش هم این است که اکثر رسانههای بزرگ غربی در اختیار گروههایی هستند که آنها با مفاد این پیام سرسازگاری ندارند، لذا رسانههای اصلی در هفتههای اول کاملاً سعی کردند این پیام را مسکوت بگذارند و در حاشیه نگاه دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: با این حال شاهد بودیم که دوستداران انقلاب اسلامی و جوانان به خاطر اینکه این مسئله را پیشبینی میکردند و میدانستند که نظام رسانهای جهانی اجازه پخش و اطلاعرسانی این نامه را نمیدهند از ابتدا تدبیر خوبی اندیشیدند و در شبکههای اجتماعی این نامه را منتشر کردند تا قدرت انتخاب را از رسانههای صهیونیستی و تروریستی بگیرند، به همین دلیل در یک سطح وسیعی این نامه منتشر و پخش شد.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر قمی اضافه کرد: بسیاری از افراد به صورت خودجوش، نامه را به زبان های گوناگون ترجمه و در فضای مجازی منتشر کردند و به صورت فیزیکی در متروها، دانشگاهها و … توزیع نمودند یا با خلاصه نمودن نامه آن را به کلیپ تبدیل و نامه را تحلیل کردند و در شبکهها، رسانهها و نشریات مختلف منعکس نمودند. بعضی از رسانههای بزرگ دنیا نیز مجبور شدند به یک شکلی با حواشی مختلف و رساندن پیامهای منفی این نامه را منعکس کنند.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر قمی افزود: همین تاکتیکی که توسط جوانان به کار رفت و از شبکههای اجتماعی برای توزیع نامه استفاده شد، تا حد زیادی بایکوت رسانههای بزرگ دنیا را شکست و ما فکر میکنیم که این مقدار از ابلاغ پیام که انجام شده ، تاحدودی قابل قبول است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در کنار دیپلماسی مقاومت، ما یک دیپلماسی دیگری داریم که اسم این دیپلماسی را”دیپلماسی فطرت “میگذاریم، اظهار داشت: این دیپلماسی به این معنی است که حساب توده مردم، نخبگان و جوانان کشورهای غربی از حاکمان زر، زور و تزویر جداست. ما بایستی به واسطه این دیپلماسی به صورت مستقیم با افکار عمومی در غرب و آمریکا سخن بگوییم و این مراجعه مستقیم به افکار عمومی است که منطق انقلاب اسلامی را ریشهدار میکند.
عضو هیئت نظارت بر مطبوعات با اشاره به یک تحقیق در دانشگاه تهران در رابطه با کتابها، مقالهها و پایاننامههایی که از سال ۱۹۶۰ تا کنون در غرب درباره اسلام نوشته شده است، گفت: نتیجه این تحقیق این بود که حدود ۵ درصد این پایاننامهها، کتابها و مقالات رسماً خوانندگان خود را به مبارزه علیه اسلام دعوت کردند. بیش از ۸۰ درصد ، خوانندگان خود را به مبارزه فکری علیه اسلام دعوت کردند و تنها ۴ درصد آنها خوانندگان خود را به همراهی با اسلام دعوت کردند، آنهم اسلامی که منطبق با ارزشهای غربی باشد یعنی اسلام التقاطی!
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این مقدمه ارائه شد تا به این نکته برسیم که متاسفانه در غرب به ندرت کتابهای خوبی پیدا میشود که واقعاً اسلام را همانگونه که هست نشان دهد ما در این زمینه نیاز به اقدامات بسیار جدی داریم که بار اصلی آن به دوش دانشگاهها، رسانهها و حوزههای علمیه است.