فرازهایی از دیدگاه ها و نقطه نظرات حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن قمی

 

  • مجلس خبرگان جایگاه افراد وابسته به انقلاب است. انقلاب یک نقطه نیست بلکه یک طیف است و شامل همه کسانی
  • می‌شود که به اصول انقلاب ازجمله خط امام و آرمان شهدا و قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه و مصداق تعیین‌شده آن، مبارزه با استکبار و صهیونیسم و اموری از این قبیل باور داشته باشند و در این خصوص هیچ‌گونه مماشاتی اعمال نکنند
  • ما در برابر انتخابات مجلس خبرگان مسئول هستیم؛ اگر بتوانیم رأی دهیم و ندهیم، اگر بتوانیم کاندیدا شویم و وارد این عرصه نشویم و اگر بتوانیم تنور انتخابات را گرم کنیم و کوتاهی کنیم، از نظام و ملت کناره‌گیری کرده‌ایم.
  • مجلس خبرگان رهبری، نماد دو اصل است؛ «مشروعیت و مقبولیت» و «جمهوریت نظام جمهوری اسلامی»، بنابراین نقش مجلس خبرگان فراتر از جناج‌بندی‌های سیاسی و گروه‌هایی است که در جامعه وجود دارند
  • هر کسی فکر می‌کند در این مجلس (خبرگان) می‌تواند تاثیرگذار باشد، وظیفه حضور در صحنه دارد؛ بنابراین هر قدر تعداد کاندیداها بیشتر باشد، به شور انتخابات افزوده می‌شود و مردم هم با توجه به تنوع سلایقگی که دارند، به افرادی که مایل هستند رأی می‌دهند
  • روحانیت بنابر وظیفه ذاتی خود همواره مروج اخلاق در جامعه بوده و نماد اخلاق در عرصه سیاسی، انتخابات خبرگان رهبری است.
  • در انتخابات خبرگان، وجهه ملی باید رعایت شود؛ به این معنا که فردی که می‌خواهد وارد مجلس خبرگان شود، نباید خود را در جناح‌‌های سیاسی بداند، چراکه این مجلس جایگاه والایی در نظام سیاسی کشور دارد و مظهر اخلاق اسلامی و نکاتی است که در اسلام به آن سفارش شده است.
  • یکی از تفاوت‌های مجلس خبرگان رهبری با دیگر مجالس، غیررقابتی‌بودن آن است. حتی در جلسات خبرگان و در تعیین رؤسای کمیسیون‌ها تجربه نشان داده رقابت ناسالمی وجود نداشته و بر اساس احساس تکلیف بوده است.
  • خبرگان محل تجمع عُلما و فقهایی است که مورد اعتماد ملت هستند و مظهر وحدت ملی، مجلس خبرگان است؛ بنابراین این مجلس باید از جنجال‌های جناحی به دور باشد و تاکنون هم از ورود به مسائل جناح‌بندی‌های سیاسی به مفهوم متعارف اجتناب کرده است و می‌کند.
  • این مجلس در لحظه‌های حساس، تصمیمات حیاتی می‌گیرد؛ بنابراین اعضای خبرگان باید از بصیرت لازم برخوردار باشند و همچنین تهدید، تطمیع و تزویرپذیر نباشند و در لحظه‌های حساس جامعه، به کمک مردم بشتابند.
  • وجود رهبری مانند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از ارتحال امام (ره) نشان داده است که شیوه رهبری فردی برای پیشرفت کشور مناسب‌تر است.
  • شهدا حق بزرگی به گردن ما دارند و اهتمام همه ما باید به بزرگداشت آنان و الگو قرار دادن راه آنها بویژه در مقاطع حساسی همچون برگزاری انتخابات‌ باشد.

  • در دهه های پایانی قرن بیستم گفتمان سوسیالیسم به تعبیر امام بزرگوارمان به موزه تاریخ سپرده شده لکن فضا برای یکه تازی لیبرالیسم نیز فراهم نگشت. یکی از دلایل مهم آن پیدایش و حضور قدرتمندانه گفتمان سوم با عنوان گفتمان قرآن با شعار کرامت انسانی بود که در درون خود : اولاً : آزادی و عدالت را به همراه داشت و ثانیاً : عدالت آن صرفا عدالت اقتصادی نبود و آزادی آن نیز در محدوده مسایل حیوانی محصور نبود و ثالثاً در کنار عدالت و آزادی از مؤلفه های دیگری مانند اخلاق – عقلانیت – معنویت و دیانت نیز برخوردار بود.
  • گسترش کمی و کیفی مکتب اهل بیت (ع) در سطح جهانی و اقبال روز افزون به آن نشانۀ به حق بودن این مکتب و اعتدال و عقلانیت نهفته در آن است.
  • شهر تهران نه تنها پایتخت سیاسی بلکه پایتخت قرآنی ایران اسلامی است و در این مسئله پیشگام و شهره است.
  • شایسته است تهران به عنوان محل استقرار رهبر معظم انقلاب دارای هویتی فرهنگی و هنری در عرصه‌های جهانی باشد و این‌که نام تهران به عنوان یکی از مراجع فرهنگی و هنری مطابق با آموزه‌ها و سیاست‌های مورد تایید نظام در مناسبات جهانی مطرح شود و خوب است که معرفی کننده هویت ملی و مذهبی ام‌القری اسلام باشد.
  • اهالی قرآن و جبهه حق اهل کوثر و جبهه باطل اهل تکاثرند و در طول تاریخ همواره این دو با هم در جنگ بوده و هم اکنون هم در حال جنگ هستند. همواره در تاریخ گروهی اهل تکاثر و گروهی اهل کوثر بوده اند.
  • انتفاضه فلسطین  به برکت قرآن از سران فلسطینی جلو زده است و این انتفاضه است که آنان را هدایت می کند.
  • عده‌ای می‌گویند دین نباید حکومتی شود، این حرف هم درست است و هم غلط. دین نباید ابزار قدرت یا عامل تشویق و توبیخ باشد و از این جهت درست است ولی حکومت وظیفه دارد کاری کند که افراد با اختیار خود به دین سوق پیدا کنند.
  • زبان فطرت پاک انسانی توسط همه ملل عالم فهم می‌شود و این همان زبانی است که مقام معظم رهبری در نامه اول و دوم خود بر اساس آن با جوانان دنیا سخن گفته‌اند.
  • این اقدامی که از سوی مقام معظم رهبری انجام شد به گونه‌ای تبعیت از سنت نبوی بود؛ چرا که پیامبر گرامی اسلام نیز یکی از اقدامات تبلیغی که انجام می‌دادند نامه نوشتن به جوامع غیرمسلمان بود. پیامبر اسلام حدود ۱۱۰ نامه به جوامع غیرمسلمان نوشتند.
  • باید یک رسانه معارفی که معارف اصیل اسلامی را به زبان انگلیسی در اختیار جوانان اروپایی و آمریکایی قرار می‌دهد یا نشریات و پایگاه مرجعی که امکان مراجعه برای علاقه‌مندان را فراهم کند ، داشته باشیم . در ارتباط با متون آموزشی برای رشته‌های اسلام‌شناسی که در دانشگاه‌های غربی تدریس می‌شود با کمبودهایی مواجه هستیم و متاسفانه این رشته در این دانشگاه‌ها بیشتر توسط کسانی تدریس و اداره می‌شود که خود آن‌ها مسلمان نیستند. درواقع باید گفت در این زمینه‌ها کارهای روی زمین مانده زیادی وجود دارد که باید انجام شود.
  • تزویر رسانه‌های جهان برای فریب مخاطب درد جامعه امروز جهانی است که انسان‌های آزاده را رنج می‌دهد. انسان‌ها نیاز به آزادی در تصمیم‌گیری دارند. انسان‌ها حق دارند سرنوشت خود را از طریق صندوق‌های رای انتخابات رقم بزنند نه اینکه صاحبان ثروت و رسانه برای مردم تعیین تکلیف کنند. این وضعیت به جای اینکه مردم سالاری باشد سرمایه سالاری به شمار می‌رود.
  • رسانه های غربی اجازه نمی دهند که پیام قرآن به گوش جهانیان برسد (برای همین) مقام معظم رهبری گفتند که خود جوانان مستقیما به قرآن و متون اسلامی مراجعه کنند و خودشان اسلام را بشناسند.
  • در کنار فطرت پاک انسانی، زبان دین ابراهیمی زبان دیگری است که می‌تواند زمینه بحث‌و گفت‌و‌گو مابین ادیان الهی را فراهم کند. در میان ادیان ابراهیمی مشترکات فراوانی وجود دارد. همه انبیای الهی از آدم تا خاتم با هدف اقامه قسط مبعوث شده‌اند و البته پیامبر بزرگوار اسلام تکمیل‌کننده راه همه انبیای الهی و به تعبیر دقیق مهیمن است.
  • امروزه چرا بر علیه پیامبر اسلام جو سازی می‌کنند ؟ چرا از طریق کاریکاتور، فیلم و کتاب ارزش‌های اسلامی را زیر سوال می‌برند؟ زیرا اگر مردم دنیا بفهمند ماهیت و ارزش‌های مکتب اسلام و پیامبر چیست به نظام سلطه پشت خواهند کرد.
  • از جمله ارزش‌های مشترک بشری، خواست همه ملت‌ها برای زندگی مسالمت‌آمیز همراه با عدالت، معنویت و اخلاق است.
  • اخلاق و معنویت و دردهای مشترک بشری به عنوان سه زبان مشترک تمام پیروان ادیان ابراهیمی است و راه گفت‌وگوی ادیان و مذاهب با یکدیگر برای درک و شناخت متقابل راهی عقلانی و منطقی است.
  • ملت ایران در بیان ارزش‌ها و دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های خود، مسیری منطقی و عقلانی دارد و حمایت از ملل مظلوم به ویژه مردم فلسطین را روشی عقلانی و منطقی برای گسترش عدالت در جهان می داند.
  • بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ما نیز به پیروی از سیره پیامبر، همیشه حامی منافع مظلومان بود و می‌فرمود من یک موی شما کوخ‌نشینان را با همه کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم. در نهایت دیدیم که همین قشر کوخ نشین و مستضعف جامعه بودند که نقش اصلی را در انقلاب و جنگ به عهده داشتند و برای حفظ انقلاب جان فشانی کردند. امروز نیز باید توجه کنیم که مبادا به خاطر خوش آمد آمریکا از حزب‌الله چشم بپوشیم یا برای خرسندی سرمایه داران از حمایت بچه مذهبی‌ها بگذریم.
  • مسجد از آن خداست و هیچ کس مالک آن نیست و همه افراد در آن یکسان و برابر بوده و هیچ کس از امتیاز ویژه ای نسبت به ان برخوردار نمی باشد.
  • در فرهنگ اسلامی ما مسجد، کلیسا و کنیسه و هر مکانی که در آن خداوند عبادت شود از احترام خاصی برخوردار می باشد.
  • مسجد مکانی برای گفتگو پیروان ادیان ابراهیمی و تشویق به هم زیستی مسالمت آمیز و همکاری مشترک همه انسان ها برای دستیابی به زندگی بهتر، تحمل یکدیگر، دوری از خشونت و در عین حال همکاری مشترک برای ایجاد عدالت و صلح در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی است.
  • ارتباط انسان با خود اصل همه روابط در جهان است و ‌اگر انسان خود را گم کند ارتباط با دیگران معنا ندارد.
  • روابط عمومی قبل از آنکه یک علم باشد ،هنر و استعداد ذاتی است. توانایی در روابط عمومی فقط با تحصیل به دست نمی آید  و لازم است پیش  از برقراری ارتباط با دیگران،ارتباط با خودمان را تنظیم کنیم و از خودمان دور نشویم.
  • رعایت اخلاص یکی از اصول روابط عمومی ها است که اسلام بر آن تاکید دارد.در انتقال گزارش ها نفس عمل اهمیت دارد و نباید بر شخص یا نهادی که آن را انجام داده تاکید کرد.و در این صورت است که کار برای خدا است و ماندگار می ماند.
  • براساس آموزه های دینی ما بزرگترین دروغ آن است که انسان نیمی از صداقت را بیان کند و انتشار اخبار سازمان ها و ادارات بر مبنای صداقت اصل اساسی است.
  • انتقال نیاز و حاجت نیازمندان به مقامات و مسئولان از جمله وظایف مهم روابط عمومی هاست. امام حسین (ع) به نقل از پیامبر اسلام(ص) می فرمایند:‌هرکس حاجت صاحب حاجتی را به حاکمان برساند خداوند بهشت را بر وی تضمین می کند.
  • در کنار همه زشتی ها در وضعیت کره خاکی، زیبایی هایی همچون؛ حس عدالت طلبی، احساس مشارکت در بهم زدن نظام سلطه جهانی، عشق به معنویت وبه  بن بست رسیدن لیبرالیسم  دیده می شود. (در این بین) روابط عمومی ها می توانند نقش مهمی در افزایش ارتباطات مثبت در کره خاکی داشته باشند اما متاسفانه در حال حاضر روابط عمومی کره خاکی را کسانی به عهده دارند که خود به این ارزش ها پایبند نیستند.
  • مجازات زندان گرچه حق است اما باید به حداقل رسانده شود زیرا آسیب‌هایی که مسئله زندانی‌شدن به خانواده‌ها می‌رساند، بسیار زیاد است.
  • انسان نباید فردگرا باشد و باید دیگران را نیز فرزند خود بداند. جامعه نسبت به خانواده فردی که بنا به دلایلی روانه زندان شده، مسئولیت دارد و جامعه نمی‌تواند بگوید: «به من ربطی ندارد!»

 

  • وحدت امت اسلامی نه تنها در حوزه سیاسی و اجتماعی بلکه در عرصه علم و فناوری نیز خود را نشان دهد و شاهد همکاری جهان اسلام در مقابل توطئه آپارتاید علم و فناوری باشیم.
  • امروز جوانان ثابت کردند که می‌توان در پرتو حکومت مبتنی بر ارزش‌های اسلامی به قله‌های علم رسید و جامعه اسلامی می‌تواند در نانو، انرژی هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و سدسازی مطرح باشد.
  • پیشرفت‌های علمی ما نشان داد که جنگ واقعی جنگ اراده‌هاست و نه امکانات. در ۲۳ فروردین ۸۳، که برای اولین بار جوانان ما به تکنولوژی غنی‌سازی اورانیوم دست پیدا کردند معدل سنی آنها ۲۶ سال بود.
  • تصور پیدایش تمدن بدون رشد علم و فناوری تصور نادرستی است. اگر به فکر احیاء تمدن اسلامی هستیم یکی از پیش‌فرض‌های آن رشد علم و فناوری است.
  • همانطور که امام در اوج جنگ به جوانان می‌گفت جنگ تمام می‌شود شما بروید به فکر دانشگاه باشید در حال حاضر نیز باید بدانیم وحدت ملی در سایه علم و تکنولوژی حاصل می‌شود.
  • نباید تصور کرد که امروزه دانشگاه فقط مرکز تولید علم است، بلکه به یکی از خاستگاه‌های مهم تولید فرهنگ نیز تبدیل شده است.
  • اگر حضور بخش خصوصی جدی و همکاری بین جهان اسلام افزایش یابد این تعاملات علمی می‌تواند ما را به قطب علمی در جهان تبدیل کند در نتیجه زمینه تحقق تمدن اسلامی فراهم می‌شود.
  • وحدت حوزه و دانشگاه باید برای خدمت به ملت صورت گیرد. وحدت حوزه و دانشگاه حق طبیعی مردم است و کسی که به این وحدت آسیب می‌زند به مردم ظلم کرده است.
  • ریشه چالش‌های بین حوزه و دانشگاه از نظر سیاسی و اجتماعی به زمان مشروطه برمی‌گردد. ریشه‌ روابط وحدت‌گونه بین حوزه و دانشگاه نیز در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و عاطفی هم در دوران انقلاب اسلامی است.
  • گرایش به دین و اخلاق در مراکز تحقیقاتی در سطح دنیا افزایش پیدا کرده است و این موضوع به این دلیل است که سوءاستفاده از علم و تکنولوژی افزایش پیدا کرده و آزمایشگاه‌ها توانایی ندارند به سوالات بنیادین که باید از دین پرسیده شود، پاسخ دهند.
  • تیم مذاکره کننده ایران پس از ماهها تلاش توانست محرومیتها در استفاده از انرژی هسته ای را تبدیل به محدودیتها کنند و این ارزشمند است.
  • ایران در شرایط پس از برجام نیز قطعا نیازمند توجه به تاکیدات رهبری درباره اقتصاد مقاومتی است تا متکی به اقتصاد نفتی نباشد.
  • دروس مقطع تحصیلات تکمیلی در هیچیک از کشورهای اسلامی به زبان خود آن کشور نیست اما در ایران این امر محقق شده که نشانگر بومی شدن علم در کشورمان است.
  • امروز دنیا تبدیل به دهکده جهانی شده و دانش و فناوری اطلاعات و ارتباطات حرف نخست را می زند لذا در این بعد باید خود را تقویت کنیم تا از شبیخون فرهنگی دشمن آسیب نبینیم.
  • دانشجویان ایرانی که در دیگر کشورها تحصیل می کنند باید سفیران فرهنگی باشند و در این راستا فرهنگ ایرانی اسلامی را در دیگر کشورها گسترش دهند و خط امام راحل را در پیش گیرند.
  • رنسانس علمی در کشور ما آغاز شده است و در شرائطی که تمدن غربی دچار سالخوردگی شده است تمدن اسلامی رو به شکوفایی نهاده است و طبیعی است که یک تمدن اگر برای بقاء خود برنامه داشته باشد هیچ چیز نمی تواند مانع آن شود ولی اگر برای بقاء خود برنامه نداشته باشد از درون آمادگی برای مرگ پیدا می کند و زوال آن نیاز چندانی به عوامل بیرونی نخواهد داشت.
  • ما نیاز به نوعی دیگر از تحول کیفی در علوم داریم که به هیچوجه قابل ارجاع به کمیت نیست و آن چیزی نیست جز توجه به نسبت میان علم و فرهنگ. متفکران بزرگ بشری بخصوص در ده های واپسین قرن گذشته بر نسبت میان علم و فرهنگ تاکید دارند و بر این باورند که فرهنگ و تمدن یک جامعه نقش بسزایی در نوع علوم مربوطه دارد و ما نیز باید در جهت توسعه کیفی علوم در پرتو جهان بینی توحیدی برنامه ریزی کنیم.
  • مهمترین بایسته در نسبت علم و فرهنگ که امروز مورد اذعان همه اندیشمندان مربوطه قرارگرفته است نهادینه کردن بینش توحیدی در بنیان های علوم مختلف می باشد و آثار چنین نگرشی را به خوبی می توان از هم اکنون حدس زد. و این مهم از طریق اعتماد به نفس و شجاعت نظریه پردازی و جرأت نقد متون ترجمه ای و نگاه اجتهادی به معارف اسلامی، نو اندیشی و واقع بینی در چارچوب اصول قابل دستیابی خواهد بود.
  • من همواره دو باور نسبت به دانشجوها داشته ام. اول این که دانشجوهای ما بر خلاف باور برخی افراد و جریان ها بچه های متدینی هستند. دوم این که اگر تصور کنیم هر حرکت سیاسی ای در دانشگاه ناشی از یک برنامه ریزی براندازانه قبلی است، دچار اشتباه شده ایم. دانشجو جوان است و جوان هم به دنبال کشف حقیقت است.

  • من همیشه به مسؤولین دانشگاه ها توصیه کرده ام که با دانشجویان مثل بچه های خودتان رفتار کنید. با این نگاه و این شیوه به لطف خدا توانستیم سال ها ارتباطات دو سویه خوبی با دانشجوها داشته باشیم.

  • در این ۸ سال که مسؤولیت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها را بر عهده داشتم معمولاً اگر از طرف رییس و یا کادر دانشگاه برای سخنرانی دعوت می شدم نمی پذیرفتم اما اگر همین دعوت از طرف یکی از تشکل های دانشجویی بود، سعی می کردم هر طوری شده دعوتشان را رد نکنم.

  • حضور روحانیت در دانشگاه می تواند یک حضور سربلندانه و سرفرازانه باشد و این در صورتی است که با این حضور نقش اصیل روحانیت ایفا شود نه نقش حراست و بازرسی دانشگاه. دانشجو باید احساس کند که روحانیت در دانشگاه پناهگاه اوست و در مشکلات شخصی ، سیاسی و . . . می تواند بیاید و با او مشورت کند.

  • البته ما منکر عملکرد بد تعدادی از مسؤولین و کم کاری ها و عملکرد ضعیفشان نیستیم اما قسمت دردآور ماجرا این است که حتی عملکرد و کارکردهای خوب و سازنده این انقلاب هم برای جوان ها بازگو نشده است. اگر توجه کافی و وافی به این مسائل شود بسیاری از مشکلات آن ها حل می شود. حوادث جاری منطقه نیز شاهد بسیار گویا بر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی بود، به ویژه مقایسه وضعیت کنونی کشور با کشورهای منطقه که اکثراً دچار بحران بوده و امنیت و پیشرفت های متنوع علمی و سیاسی و اجتماعی کشور ما گواه خوبی بر این معناست.

  • این روز(فاجعه خونین مکه مکرمه سال ۱۳۶۶) را نگذارید به فراموشی سپرده شود. آیا یادبودی به نام شهدای مکه وجود دارد ، زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست.
  • امروز بشریت ماهیت کثیف آل سعود را درک کرده و در آینده نزدیک این رژیم از صحنه هستی محو خواهد شد و مکه و مدینه از شر خاندان کثیف آل سعود خلاص خواهند شد.
  • آنهایی که بر جنازه‌های خلیفه‌های خدا بر روی زمین هتک حرمت کردند و پیکر آن زائرین حرم امن الهی را با لیفتراک به داخل سردخانه‌ها ریختند یک جنایت بی‌سابقه در تاریخ بشریت مرتکب شده‌اند و باید عواقب ان را نیز بپذیرند.
  • حداقل انتظاری که از این حاکمان بی‌لیاقت می‌رود این است که تعهد دهند در دفعات بعد اتفاقی برای حجاج نیفتد و اگر نمی‌توانند این مسئولیت را قبول کنند آن را واگذار کنند.
  • برقراری دموکراسی و اراده ملت برای مقابله با زور و ستم راه حل مشکلات امروز کشورهایی از جمله فلسطین و سوریه است که منجر به نابودی رژیم صهیونیستی می شود.
  • در منطقه غرب آسیا شاهد ۳ گفتمان فرهنگی و اجتماعی هستیم گفت: اول لیبرالیسم که دنبال منافع خود است و دوم وهابیت که با سرکردگی آل سعود است و این جریان ضربات بزرگی را به منطقه وارد کرده و منطقه بواسطه عملکرد این جریان منحرف امروز نا امن شده است و القاعده، الشباب و بوکوحرام توسط همین حکومت وهابی ایجاد شد. اما گروه و جریان سوم در منطقه جریان مقاومت اسلامی است که در همه زمینه‌ها و امور اهداف خود سیاسی و اقتصادی خود را منطبق با اسلام ناب محمدی دنبال می‌کند.
  • به خاطر این حوادث ( اقدامات تروریستی گروه های تکفیری ) در این دوران تاریخی مهم ، کشورهای مسلمان به جای اینکه به آینده تاریخ بشری فکر کنند مجبور شده‌اند که بر روی مسائل داخلی خودشان تمرکز نمایند. در این غفلت دشمنان تلاش دارند که یک بار دیگر با برنامه‌ریزی ، مدیریت جهان را به دست بیاورند و برای یکی دو قرن دیگر نظام سلطه را به نحوی ادامه دهند.
  • مهم‌ترین مقابله فرهنگی با این گروه تروریستی ( داعش ) این است که دیدگاه اهل سنت و تفاوت آن با این گروه تروریستی برای جهانیان تبیین شود و مشخص شود که آن‌ها خود را تحت پوشش مبارزه با شیعه پنهان کرده اند تا خودشان را سخنگوی اهل سنت جلوه دهند ، در حالی‌که مراکز مهم اهل سنت و علمای برجسته در برابر این تفکر موضع گرفتند که از جمله می‌توان به جامعه الازهر و بسیاری از علمای آفریقایی،‌ آسیای میانه و … اشاره کرد.
  • مساله ای که متاسفانه در این قضیه رخ داده سوء استفاده از احساسات پاک جوانان مسلمان در کشورهای اروپایی است. این مسلمانان بعضا در غرب مورد تحقیر قرار گرفتند و برای این‌که این تحقیر را جبران کنند به داعش پیوسته‌اند و تصور بر این دارند که به وسیله این گروه می‌توانند هویت اجتماعی خود را بازیابی نمایند
  • جوانان ما از نظر بلوغ فکری به جایی رسیده‌اند که می‌دانند این تفکر کاملا غیرانسانی و غیراسلامی است و ما خوشبختانه مشکلی در داخل کشور به صورت جدی و حاد در این زمینه نداریم
  • امروز داعش در جهان جنایت می‌کند و در ایران نیز تفکر داعشی که همان منافقین هستند دست به جنایت‌های وسیع زده‌اند و دستشان به خون ۱۷۰۰۰ نفر از فرزندان این آب و خاک آلوده است و منطق داعش و منافقین یکی است.
  • کسی که از تحولات اخیر در کشورهای عربی به عنوان “بهارعربی” یاد می‌کند بر ناسیونالیسم و ملی‌گرایی تاکید می‌کند و نگاهی نیز به غرب دارد. تلاش دارد که ارزش‌های غربی را مطرح کند و این اصطلاح برای اولین بار در دانشگاه‌های غربی مطرح شد، اما از سوی دیگر” بیداری اسلامی ” بر یک نوع تفکر، ایدئولوژی، اعتقاد و فرهنگ تاکید دارد و در بیداری اسلامی ، استقلال فرهنگی و در برخی از مواقع تقابل با فرهنگ غرب دارای جایگاه ویژه‌ای است. لذا وقتی می‌گوییم “بیداری اسلامی” باید آن را به عنوان یک طرز تفکر، اعتقاد و جنبش فکری و فرهنگی در نظر بگیریم که قابل سرکوب شدن نیست.
  • بیداری اسلامی ذاتا یک پدیده فکری و فرهنگی است نه یک پدیده صرفا سیاسی برای به دست آوردن قدرت و براساس همین تفکر ، بیداری اسلامی نه تنها سرکوب نشده بلکه روز به روز گسترش پیدا می‌کند و وسعت آن به حدی است که جوانان مغرب زمین نیز به دنبال این هستند که به هویت واقعی خودشان پی ببرند.